Pomysł nr 14. Jestem podjarana! (Przepraszam).  Lekcja na wiosnę i o wiośnie. Zarezerwujcie 2 x 45 min.

Co będzie potrzebne?

Karta pracy: JARAM SIĘ WIOSNĄ


Jarać (się) – pamiętam to słowo z czasów młodości (sic!). Zapytałam moje dzieci (klasa 7), czy wiedzą, co to znaczy. Wiedzą i używają! Fantastycznie – idealny początek lekcji o wiośnie, czyli Jarych Godach, słowiańskich obrządkach witania wiosny.

Na początku zajęć zapisałam temat na tablicy: JARAM SIĘ WIOSNĄ (przy okazji pytając, z czym kojarzy im się słowo wiosna oraz jakie jest znaczenie słów: jarać, być podjaranym).

Rozdałam przygotowane zadania (karty pracy do pobrania udostępniam tu: JARAM SIĘ WIOSNĄ).

Zapytałam (zdziwionych, i nie ma się co dziwić) uczniów, czy mają podobnie. Poprosiłam o narysowanie personifikacji wiosny (karta pracy).

Następnie chętni uczniowie przedstawili swoje rysunki, opisując je na forum.

Wyświetliłam na tablicy przykładowe przedstawienia wiosny, prosząc o krótki komentarz, który uzupełniłam.

 

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Wiosna najczęściej wyobrażana jest jako piękne młode dziewczę z wiankiem na głowie. (Hm… skoro świat ma 4,5 mld lat, to ile wiosen liczy wiosna?). Nie przyjeżdża furą, a całkiem ekologicznie – pojawia się pieszo. Kojarzy się z kobiecością, kwiatami, narodzinami, płodnością, słońcem, zielenią… 

A jak wyobrażali sobie wiosnę Słowianie?

Wyświetlam na tablicy obraz Jaryły i proszę uczniów o opisanie rysunku.

Następnie dzielimy się na grupy, żeby dowiedzieć się czegoś więcej na temat tajemniczego bóstwa i słowiańskich obrządków witania wiosny.

Grup jest 9 (mogą to być zespoły dwuosobowe, można też je scalić). Każda dostaje fragment tekstu, z którym będzie pracować.

Instrukcja, jak wykonać zadanie (polegające przede wszystkim na korekcie i redakcji, są też odchudzające kuracje imiesłowowe, o których jeszcze napiszę), znajduje się na karcie pracy Jaram się wiosną!


INSTRUKCJA (NACOBEZU) DLA KAŻDEJ GRUPY

  1. Przeczytaj uważnie tekst i nadaj mu tytuł.
  2. Przygotuj graficzną notatkę na kartce A4.
  3. Podkreśl zauważone błędy i popraw je (w zeszycie). Uzasadnij swoją korektę, np. 21 marca, a nie 21 marzec, bo w roku mamy jeden marzec, a nie dwadzieścia jeden marców.
  4. Prezentując graficzną notatkę, przekaż klasie najważniejsze informacje zawarte w tekście.
  5. Podczas pracy możesz korzystać z dowolnych słowników znajdujących się w sali, tęsknie wypatrujących uczniów, którzy zechcieliby, choćby przez moment, przewertować, musnąć…

Po sześciu minutach każdy zespół prezentuje wyniki swojej pracy.

Jeśli grupy są zainteresowane, na zadanie domowe uczniowie mogą zbadać, co oznacza nazwa zespołu (każdej przypisałam święta, obrzędy związane z witaniem wiosny na całym świecie, jak: mezopotamskie Akitu, indyjskie Holi, hiszpańskie Las Fallas, irańskie Nouruz, balijski Nyepi – Dzień Ciszy, palenie zimowych skarpet w Annapolis itd.).


Przygotowując zajęcia, korzystałam ze stron:

http://sallypommeclayton.com/2016/10/10/persephone/

https://www.wikiart.org/en/Search/spring

https://www.wikiart.org/en/jacek-malczewski

https://miejskabibliotekapublicznawzaganiu.blogspot.com/2013/04/jan-marcin-szancer.html

https://www.slawoslaw.pl/jarylo-jarowit-pan-sily-i-mlodosci/