Na pierwszej lekcji zawsze wspólnie z uczniami ustalam plan pracy i przedmiotowe zasady oceniania. Tak narodził się Leniwiec – czyli dziennik aktywności ucznia.

Koniec z mrówkami, pszczółkami, sówkami – czas na leniwce!

Leniwiec jest sposobem pracy na lekcji: zachęca do samokształcenia, daje poczucie sprawczości, pomaga w organizacji działań, motywuje. Uczeń na bieżąco monitoruje swoje postępy.

Nauczyciel na początku roku zazwyczaj nie wyjaśnia swoim uczniom (a może też powinien i sobie, tak w skrytości ducha), czego się będą uczyć i dlaczego właśnie tego. Jest podręcznik narzucający pewne treści… I się je mozolnie, czasem z wywieszonym jęzorem, realizuje w trakcie roku szkolnego, przeklinając pomysły wychowawców na jakieś spontaniczne wyjazdy, wycieczki szkolne, wyjścia, które zabierają nam cenne lekcje.

Ja kocham wycieczki, wyjścia, wyjazdy – jeśli są przemyślane i dobrze zorganizowane, uczniowie uczą się na nich najwięcej (nieświadomie realizując podstawę programową, że aż furczy). Żeby zyskać na czasie, ułatwić pracę sobie i uczniom, dać im więcej przestrzeni, stworzyłam Leniwca.

Co zawiera Leniwiec?

Leniwiec to rozpisana w tabelkach podstawa programowa z miejscem na komentarz nauczyciela i ucznia. To dziennik działań: spis wykonanych zadań, zaliczeń, przeczytanych lektur.

Dlaczego Leniwiec?

Słynące z nieśpieszności leniwce wydały mi się odtrutką na wieczny brak czasu, chaos, nadmiar zadań. Z założenia miały wyrobić w uczniach odpowiedzialność za swoją pracę.

Dodatkowe korzyści

Leniwiec idealnie się sprawdza podczas planowania powtórek przed egzaminiem ósmoklasisty. Jest niezastąpioną informacją dla ucznia i nauczyciela.

Przykładowy Leniwiec

Przykładowego Leniwca dla klasy ósmej możesz:

a) obejrzeć tu: http://bit.ly/30nWCmz

b) ściągnąć i zaadaptować na własne potrzeby 🙂


Jeśli spodobał Ci się pomysł – daj znać w komentarzu!

Jeśli zauważyłaś/eś błędy – daj znać w komentarzu!

Jeśli skorzystasz z Leniwca – daj znać, jak go wykorzystałaś/eś i czy narzędzie było pomocne.

Dziękuję!

Natalia